Ann Helen Moen

Halvveis i treningsprogrammet - Slik ser kroppen ut nå

  • Publisert: 14.04.2016, 21:52
  • Kategori: Trening
  • For de av dere som har følger meg på Instagram har sikkert fått med dere bildene jeg delte i går. Det var inget annet enn kroppen dagen jeg begynte på treningsprogrammet, og kroppen i går. Da var jeg begynt på andre halvdel og jeg må si at forandringen er stor. 
    Ikke nødvendigvis -20kg og superkropp, men det ligger så mye mer bak. Kroppen min er 20 hakk sunnere, og det skal mye til for å ikke se at kroppen er forandret. 

    Jeg begynte reisen etter ett ønske om å bare kickstarte kroppen litt før jeg skulle ut i jobb igjen. Etter måneder på sofaen og en hverdag bestående av hva enn jeg måtte ønske på tallerkenen, innså jeg at det kanskje ville være litt greit å få beveget kroppen igjen. Vekten viste fremdeles ett par kilo over vekt før siste graviditet, men dette var ikke noe jeg hang meg opp i. Jeg begynte ikke å trene fordi jeg syntes jeg var tykk eller fordi jeg ikke var fornøyd med kroppen. Jeg var bare ikke lenger fornøyd med å være så slakk, usunn og ha for lite energi til å gjøre annet enn å slappe av hele dagene. 

    Ettersom at det er 6 munner å fø i denne familien, skal jeg ikke skryte på meg noe spesielt vid og god økonomi, så den eneste muligheten jeg hadde for å være aktiv ville være i min egen stue. Jeg vurderte første og starte med å bare saumfare youtube etter noen kanaler som hadde noen korte og gode økter, slik at jeg fikk trent mens Naomi hadde den lange hvilen sin. Med utrolig (utrolig!) dårlig kondis og anstrengelsesastma som sitter igjen fra ungdomsskolen, kunne jeg bare se langt etter en frisk løpetur etter ungene var i seng, eller å løpe opp og ned bakker med noe barnevogn. Her er det mer styrke som faller i smak, og det er greit å begynne med noe en kan mestre, enn å ville gi opp allerede første dagen. 

    Som jeg har nevnt i tidligere innlegg så falt valget på Sophie Gray's trenings-guide og aldri før har jeg vært så fornøyd med et treningsprogram. Her trengte jeg ikke noe ekstra utstyr utenom min egen kropp, og det var overkommelige øvelser som likevel utfordret kroppen. 

    I Sophie's trenings-guide stod det i begynnelsen at det ville være kjekt å ta bilder av kroppen underveis. Ikke bare ville det være kjekt å se forandringene, men også kunne gi en ekstra motivasjon fremover når du så at kroppen ble bedre trent. Så første dagen stilte jeg meg stolt opp foran kamera med selvutløser og smilte bredt. Jeg var usikker på hvor mye forandring det ville være, og var spent på om jeg ville se forandringen fort eller om det ville ta uker. 

    For å si det slik, jeg var ikke mye fornøyd når jeg så de første bildene etter jeg tok dem. Foran meg på skjermen så jeg ikke en overvektig ung kvinne, men en svært usunn en. Jeg skal ikke lyge, jeg har vært stolt av å si at denne kroppen hadde båret og født fire friske og fantastiske barn. Så når folk ga meg komplementer for kroppen tok jeg i mot med et halv-kleint smil om munnen. Jeg syntes det er viktig å være stolt av seg selv, uansett hvordan du ser ut. 

    Tonen var en annen når jeg så disse bildene. Jeg var alt annet en stolt. Denne flotte kroppen min som har båret frem fire perfekte barn falmet bort foran øynene mine og jeg var for blind til å se. Det som møtte meg var noe annet. 
    I dag ser jeg på denne kroppen med annet enn stolthet. Ikke fordi jeg så på meg selv som tykk, eller at den ikke hadde gjort jobben sin som rugemaskin, men fordi personen inni den kroppen ikke tok vare på den! Jeg tok den for gitt!

    Jeg ser på disse bildene av meg selv og vil unnskylde den for alt det usunne jeg dro den gjennom. Alt denne kroppen hadde gitt meg, og jeg tok den for inget annet enn et etui. 
    Denne kroppen har ikke bare gitt meg 4 fantastiske barn, men også gitt meg muligheten til å være aktiv, gå og løpe. Med og uten barna. Nå ser jeg på denne kroppen og er så glad for at jeg ikke lenger tar den for gitt!  Denne kroppen har gjerne båret de fire mest fantasiske ungene i verden, men den skal bære meg resten av livet, og den skal settes pris på! 
    Ja, selvfølgelig med sjokolade og kaker innimellom, men viktigst av alt skal den beveges på!

    Så du kan si at jeg satte kroppen i sjette gir og satte i gang. Ikke bare med trening, men også med å tenke på hva jeg pyttet i munnen. Snop og andre godsaker er forbeholdt helgen, og dagen skulle pakkes på med sunne og gode frukter og grønnsaker. Jeg starter ALLTID dagen med en smoothie, og plutselig så jeg alle muligheten i stedet for begrensningene som kom med sunt kosthold.

    Noen uker inn i treningen bestemte vi oss også for å prøve vegeterianer/veganer-livsstilen. Ungene spiser fremdeles vanlig pålegg og de får spise det de har og vil i barnehagen. Vi har bare tatt bort kjøttet i fra middagen eller lagt vanlig mat til dem, og uten kjøtt til oss. Så her hjemme har vi snudd sjokolade-livsstilen helt om og har funnet så mye glede i alt det gode som finnes der ute. 

    Dermed kan jeg nå se på gårsdagens bilder med et STORT smil om munnen. Ikke fordi jeg har gått ned 20 kilo (for det har jeg ikke), men fordi den kroppen som nå er avbildet er en sunn kropp. En kropp som blir beveget, spiser sunn mat, men også en kropp som vet å sette pris på lørdagen <3
    Denne kroppen er jeg stolt av, fordi den er fortjent og den er min. Jeg tar endelig vare på kroppen min igjen, etter nesten to år uten trening har jeg igjen satt i gang spakene og det er så uendelig deilig å bruke kroppen på en god måte igjen!



    JEG TRENER FORDI JEG ELSKER KROPPEN MIN, IKKE FORDI JEG HATER DEN! <3

  • Publisert: 14.04.2016, 21:52
  • Kategori: Trening
  • 0 kommentarer
  • Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar

    hits