Ann Helen Moen

HOW SHE DOES IT

  • Publisert: 31.03.2016, 12:00
  • Kategori: Trening


  • Det er mange som har lurt, derav venner og familie, på hvordan jeg klarer og sjonglere alt. 

    Barn, kjæreste, jobb og trening. Først skal man på jobb, for å ikke snakke om at man skal ha barna ut av døra og i barnehagen. Så står jeg opp ned hele dagen på jobb, hvor det er travelt og du først får slappe skikkelig av når du setter deg i bilen på vei hjem. Vell hjemme skal du stelle i stand middag, om du ikke først må plukke ungene opp i fra barnehagen. Så skal du ha hodet med for å se at alle fire ungene har fått i seg dagens kvanta av middag, før du enten må sette barn i badekaret, rydde og støvsuge etter middagen eller gjøre minstemor klar for senga. For før du vet ordet av det er klokken bikket 17.00, og her hjemme blir det fort travelt når Naomi innser at hun begynner å bli trøtt. Da må man fort hive seg i grøtskålen og flaska med melk, før reaksjonstiden din er gått ut, og det blir fullstendig kaos. Du ser det at om Naomi må sutre litt for lenge (etter hennes egen måleskala så klart), så kan du bare drite i den skålen med grøt. Da har hun funnet ut at hun er for trøtt og bare vil ha flaska. så du hiver deg rundt på kjøkkenet mens du prøver å ikke snuble i oppvaskmaskinen som Per driver og tar ut og inn av, mens du prøver å snakke både rolig til en trøtt og sulten Naomi, og skrike til guttene som har trødd seg i ett badekar og krangler om hvem sin tur det er til å sitte i midten. Du kan si at mellom 17.00-17.20 så har jeg brukt hele stemme-registeret. Prøve å snakke rolig til Naomi, mens jeg går fra å le til å kjefte på tre trollunger som aldri blir enig om noe som helst. Å kjenner jeg dem best, så skriker de om at de er ferdig i badekaret akkurat når jeg har fått roet lillemor med en skje grøt. Per hører så klart veldig lite, ettersom at han er dypt konsentrert om å få støvsuget opp alt under middagsbordet. 

    Men så blir heldigvis Naomi ferdig og spise. Hun får ny bleie, og pysj på før det blir sovetid. Hun kapitulerer så regel rundt 17.30. Da ligger hun bare her i stua og sutrer og gnir seg febrilsk i øynene. Nå skal det sies at med en gang vi legger henne i senga så snur humøret. Da kan hun fort ligge og ralle i opp til en time før hun endelig sovner. Men, det er mye bedre (for alle parter) at hun ligger å raller for seg selv i senga enn at hun liger og tuter med snørr og krokodilletårer i stua med oss. Vil hun i senga, så skal hun få lov å gå i seng. Rundt 18.00 er det sovetid for gutta. YES, her er alle i seng til senest 18.30. Bruker vi lenger tid en det så kan du si farvel til kveldsro. Da er hele gjengen apekatt inne på rommet og de kan holde det gående i noe som føles hundre år. 

    Som regel er det stilt i hele huset en plass mellom 18.30-19.00. DA er det mamma-og pappatid. Enten hver for oss eller sammen. 
    Nå skal det sies at Per er over gjennomsnittet sprek for en familiefar. Så når jeg har mitt treningsprogram, så spinner han seg en tur ut på sykkelen, eller spinner nede på rulla. Da har vi hver vår tid til trening før vi dør litt på sofaen. 

    Det er viktig å ikke plante seg for godt ned i sofaen. Hold det gående hele dagen, tren og så kan du smelte den velfortjent ned i sofaen eller sengen etterpå. YOU EARNED IT BABY!



    Nå skal det sies at jeg forstår om du ble stresset bare av å lese teksten ovenfor. Jeg skal innrømme at det til tider er ganske krevende å holde motet oppe til å klare alt. Men så må jeg huske at selv om det kan virke der og da som om treningen bare vil ta mer energi av meg, så er det også den treningen som vil gi meg meg energi i morgen. Energi til å komme meg opp av senga kl. 05.30 for tidligvakt på jobb og for å holde tempoet oppe hele dagen. Det gir også en ekstra god følelse når jeg med viten og vilje kan si at jeg fortjener å smelte sammen i sofaen. 



    Et jævla stort pluss er at jeg ALDRI trenger å forlate min egen stue. Jeg trenger dermed ikke å investere i dyre treningsavtaler, treningsutstyr eller treningstøy. Jeg har ikke kjøpt inn noe nytt annet enn usle 230,- for 3 måneders treningsvideo inkl. oppskrifter, gode ord og et helt fantastisk oppsett som jeg forelsker meg mer og mer i, for hver dag som går. Det skal sies at treningen er bedre med en trenings-/yogamatte, men dette hadde jeg allerede fra før. 

    Jeg startet på tirsdag med min andre måned i treningsprogrammet og jeg elsker det. Eller jeg hater at det er så forbanna tungt, men øvelsene er jævlige på en god og kjekk måte. Jeg står å rekker fing til videoen mens jeg ler av meg selv. Det er også noe spesielt med akkurat denne treningsguiden. Jeg koser meg, og ler av eg selv over hvor tungt jeg syntes noe er. 

    Ha det moro med treningen!

    Jeg trener heller ikke hver dag! Jeg trener fire dager i uken, og har tre hviledager. Det er uhyre viktig å la kroppen få hvile innimellom også. Ihvertfall om du har ett så hektisk liv som meg. Det aller viktigste er å lytte til kroppen. Vil du først bare begynne med å trene en gang i uken, så gjør det! En dag i uken, 20 min, er HELE 20 minutter lenger enn før du begynte. Det er også like viktig å lytte til kroppen når den trenger mosjon, som når den trenger hvile. Utfordr deg selv til å bli en bedre versjon av deg selv.

    I know you can do it!

    Om jeg kan motivere deg til å ta et steg til å komme deg opp av sofaen, så er jeg i ekstase, men jeg er også svært glad om jeg bare har fått deg til å tenke på det. En plass må man begynne, å det viktigste steget er i hodet!

  • Publisert: 31.03.2016, 12:00
  • Kategori: Trening
  • 0 kommentarer
  • Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar

    hits