Ann Helen Moen

STOR FORSKJELL PÅ KUN 3 UKER!

  • Publisert: 25.03.2016, 19:02
  • Kategori: Trening
  • Som jeg nevnte i tidligere innlegg så har jeg nå satt i gang med treningen. Jeg har endelig funnet ett treningsprogram jeg har ett fantastisk hat/elsk-forhold til, og som attpåtil kan gjøres hjemme, og krever ingenting dyrt treningsutstyr!

    Jeg har også denne gangen valgt å ta før-bilder, og tar bilder en gang i uken, slik at jeg kan se fremgangen. Slik at det skaper ekstra motivasjon, og at jeg faktisk kan se at det går fremover.

    Jeg har også, som kanskje noen av dere som følger meg på instagram, fått meg et treningskorsett. Dette er pga min diastasis recti, og jeg har nå fått prøvd det ut i over 3 uker, og er i ekstase over hvilken fremgang det er allerede! Jeg vil trolig aldri bli helt kvitt diastasisen uten en operasjon, men jeg syntes det er deilig å se at den er blitt så mye bedre allerede!

    Diastasis recti er en tilstand som ofte oppstår etter flerling-eller annengangsgravid. Jeg som både har gått med tvillinger og vært gravid 3 ganger, har dermed nesten vært påkrevd en diastasis! Diastasis recti er når magemusklene deler seg under ett svangerskap, og ved endt graviditet, ikke går tilbake slik de var før. Det gjør at innvoller har en tendens til å bli "presset" ut gjennom buken når magemusklene strammes. Det er ikke farlig, men det har gjort hos meg at mye annet har reagert. Jeg har utrolig dårlig holdning, og når du ikke har en sterk core som støtter opp ryggen, har det også ført til at jeg har slitt med mye vondt i rygg/skuldre. For å kunne trene opp en god og sterk rygg er du avhengig av å også trene core/mage, men kan risikere at du gjør diastasisen verre. Det finnes "triks" for å trene denne trygt opp igjen, men det tar tid og disiplin. Små øvelser som over tid er tunge!

    Jeg har nok vært heldig å hatt diastasis siden svangerskapet med tvillingene, men jeg var da uviten hva dette innebar, og når Felix ble født ble trolig diastasisen verre også. At jeg begynte å trene crossfit når Felix var 6 mnd gammel, og ikke hadde tatt noen forhåndsregler i forhold til diastasis, har jeg nok også her trolig trent den verre. Det var ikke før jeg var gravid med Naomi at jeg kom over fenomenet, og leste meg side opp og side ned om hvilke triks som en burde gjøre og hva en burde holde seg borte fra.

    Når Naomi ble født og var blitt 6 uker gammel prøvde jeg å kjenne etter hvordan det lå an med magemusklene for å kunne tenke litt fremover hva jeg kunne gjøre for å få fart på kroppen igjen.

    Jeg ble rett å slett lamslått og syntes det var ekkelt å se at jeg klarte å få plass til tre fingre i mellom magemusklene. Jeg tenkte jeg aldri kom til å få det fikset, og tenkte jeg mest sannsynlig måtte legge meg under kniven om de skulle samles igjen.

    Så kom jeg over en instagram-profil som solgte treningskorsett, eller waisttrainer. Etter å ha gått rundt meg selv ett par ganger og innsett at den vanligste "treningsmåten" ikke fungerte for meg, fant jeg ett billig på ebay. Jeg var så klart klar over at det muligens ikke ville fungere, men at jeg nå var klar for å prøve hva som helst.

    Jeg har nå trent med treningskorsettet i snart 1 måned og jeg kan me glede si at diastasisen nå er kun på en liten fing. En liten fing er det jeg får mellom magemusklene, og jeg kjenner jeg er såå glad! 🙌

    Kanskje det finnes ett lite håp om at de en dag i fremtiden skal kunne gjenforenes av egen fri vilje og ikke under tvang av operasjonstråd eller stifter 🙈

    Så det er ikke bare på bildene du ser en fremgang, men også på energi og viktigst av alt for meg, diastasisen! Det gr meg nå mulighet til å trene opp en sterkere rygg, slik at jeg muligens kan bli kvitt litt av ryggsmertene som plager meg daglig!

    Slik så kroppen ut første treningsdag, og det er ikke til å skyve under en stein at jeg er svært bred over magen. At magemusklene driver og legger seg ut til sidene hjelper ikke akkuratt på 🙈

    Her er bare en uke og fire treningsdager, etter jeg begynte på Sophie Gray's treningguide! Å jeg kan umulig være den eneste som ser en stor forskjell allerede da på magen!

    Beklager de semi-nakne bildene av meg, men når forskjellen gir meg motivasjon, kanskje det gir det litt også?!

    Her er det siste bildet som bare er tatt for 3 dager siden! Det er 3 uker med trening, fire dager i uken og ett renere kosthold! Det er mulig! Til og med med dårlige dager og en ekstra "cheat-day" 🙊

    Kan jeg, så kan du!!

  • Publisert: 25.03.2016, 19:02
  • Kategori: Trening
  • 1 kommentarer
  • Én kommentar

    Hanna Arielle Sund

    25.03.2016 kl.19:25

    Så fin du er! Både før og etter ;-)

    Skriv en ny kommentar

    hits