Ann Helen Moen

Lidenskap for sunn mat

  • Publisert: 24.03.2016, 14:24
  • Kategori: Fristelser
  • Etter jeg begynte å trene, og ikke minst følge Sophie Gray, har jeg lagt min elsk på sunn mat. 
    Misforstå meg rett, jeg har ingen planer om å hverken legge sjokoladen eller chipsen på hylla, men det er greit å la det ihvertfall ligge der til helga.

    I det siste så har jeg og min kjære satt oss inn i det og spise mindre kjøtt. Så lite kjøtt som mulig. Vi har for vår tilregnelighets skyld valgt å ikke ta dette fra barna. De er nå i en periode hvor alt som er nytt er farlig. Å for å holde oss selv "tilregnelig" så har valgt å ikke utsette oss for det spetakkelset rundt spisebordet helt enda. Jeg har også fremdeles vanlig pålegg på skiva, i tillegg til f.eks. banan, peanøttsmør eller avokado. 
    Men vi har valgt å bytte ut alt melk i tilbereding av mat med f.eks mandelmelk eller kokosmelk. Alt etter hva vi spiser. Ellers har vi ganske mange kjøttfrie middager her i hus. Ellers kan vi fint ha taco i hus, og bytter ut kjøttdeigen med farse som er "kjøttdeig" lagt på soya. Dette har vi også hatt med guttene, uten noen betydning til at de merket forskjellen. 



    Ellers består frokosten min, hver dag, av forskjellige smoothier. Jeg har fått et helt nytt forhold til smoothie etter jeg begynte på Sophie's treningsguide. Før så jeg på smoothie som en dessert med mye sukker. Noe som ikke er helt på trynet når du klatter oppi en halv boks med yoghurt og mye appelsinjuice. Jeg bruker aldri yoghurt i lenger, eller juice for den saks skyld. Jeg blander mellom å ha kaldt vann eller mandel/kokosmelk i. Alt etter hva som frister og hva annet jeg har oppi. Jeg har også alltid 1-2 spiseskjeer chiafrø oppi, og blander også gjerne hemp frø oppi for en ekstra mettende smoothie. 
    Jeg bruker også mest mulig fersk frukt, og har bare litt frossen frukt/bær i for å få rett "tekstur" på smoothien. Ellers er isklumper en kjekk ting og ha i.
    Her hjemme bugner det av fersk frukt hele tiden, noe som gjør det ekstra fristende å lage seg en god smoothie. 



    Ellers blir så klart middagen stappfull av gode grønnsaker når vi har eliminert kjøttet. Gode, friske supper som metter, og masse nytt og spennende som jeg tidligere ville vært redd for å prøve. En stor favoritt her i huset hos alle sammen er gulrotsuppe med indisk naanbrød. Stor suksess blant liten og stor. Så lett og lage, og helt fantastisk frisk i smak. For ikke å snakke om den fine knall oransje fargen. Godt og friskt!
    Ellers har jeg og min kjære fått en helt ny forelskelse i blomkål. Det finnes så mye kjekt å lage med, og mye asiatiske smaker som vi faller for. Pinterest har vært den store guiden, pluss litt ekstra tips fra min veganske lillesøster. Godt å ha noen i bakhånd som har testet litt forskjellige oppskrifter.


    Alt du trenger til en god og frisk gulrotsuppe.

    Så i fremtiden skal du ikke se bort i fra at det dukker opp både oppskrifter på middager og smoothier. Småsnacks og god hjemmelaget sjokolade. Det er en helt ny verden forran oss, og selv om vi også på veien har funnet ting vi IKKE liker, så finnes det uendelig med fristende oppskrifter som står for tur. 

    Hadde det vært spennende med litt oppskrifter her ute?

  • Publisert: 24.03.2016, 14:24
  • Kategori: Fristelser
  • 1 kommentarer
  • Én kommentar

    facelessfashiion

    24.03.2016 kl.17:13

    Så mye godt :-)

    Skriv en ny kommentar

    hits