Ann Helen Moen

WAY OF GRAY - MY WAY

  • Publisert: 23.03.2016, 21:48
  • Kategori: Trening
  • 01. Mars 2016 - Dagen jeg ante fred og ingen fare. 

    Det er merkelig hvor mye jeg har tenkt over kroppen min etter den siste graviditeten, men hvor lite jeg viste. Jeg har alltid vist at jeg aldeles ikke er en av de tynneste i "klassen", men jeg har vrt tilfreds med meg selv, og har ikke ofret kroppen en tanke nr jeg har trdd i meg en halv pose chips, en halv melkesjokolade og en halv skl med smgodt. Yupp, i en sitting. Jeg har aldri lyet til meg selv og sagt jeg er sunn, for det er ikke noe du kan kalle meg, men kroppen og vekten har i grunnen sttt stilt etter baby og innhold var ute, og vannet ikke lenger herjet i kroppen. Jeg gikk ned nesten alle kiloene jeg hadde gtt opp, og dvelte ikke srlig over det. Jeg er tross alt mamma til fire, s litt valker her og der nr man sitter eller byer seg brydde jeg meg ikke srlig over. Jeg gikk og tenkte at det forsvinner viss det forsvinner. 

    Jeg hadde ett drlig forhold til mat. Jeg var svrt sjeldent sulten om morningene, og det er ikke lgn nr jeg sier at jeg 90% av tiden kom p at jeg ikke hadde spist i det hele tatt nr jeg stod halv 4 og begynte p middagen til guttene kom hjem fra barnehagen. 

    Jeg har i grunnen alltid spist det jeg har lyst p, nr jeg har lyst p. S om det er en skillingsbolle p butikken, eller om det er ett eple har ikke hatt s stor betydning. Jeg har alltid vrt glad i frukt, br og grnnsaker, og skyr ikke bort i fra det, men jeg er lat. Jeg er utrolig lat, og viss jeg str mellom kutte opp frukt og lage med en fruktsalat/smoothie eller klatte p nugatti p en ferdig-oppskret brdskive, s er sjansen veldig stor for at det var skiven jeg trykka i meg. Det skal sies at mitt forhold til mat er veldig annerledes n nr jeg gr hjemme enn nr jeg er ute i jobb. Jeg klarer s klart IKKE g en hel dag uten mat frem til middag, som jeg fort klarer nr jeg er hjemme. Men det betyr ikke at jeg ikke hiver med den snickersen p butikkbndet, som skyren med musli og eplet jeg hev p. 

    Jeg elsker havregrt med banan p, men jeg elsker ogs den kebaben som jeg slipper lage selv. Det er det som er farlig. Nr det kommer til det lage mat til meg selv er jeg skikkelig drlig, og jeg er lat. Tanken, "Shit au, jeg legger ikke p meg 5kg p en New Energy sjokolade", har kontrollert meg.

    Det er det slutt p!

    S var det denne treningen da. Etter at jeg begynte jobbe p H&M etter psken 2014 sluttet jeg trene crossfit. Det ble nedprioritert, og etter en arbeidsdag var jeg helt skutt og fant ingen motivasjon eller styrke til komme meg p trening. Sakte men sikkert fortalte jeg meg selv at siden jeg n hadde en jobb hvor jeg konstant lp fra en ende av butikken til en annen, s gikk det litt opp i opp. Jeg lot meg selv slutte trene, og fr jeg viste ordet av det var jeg gravid. Da hadde jeg jo en enda bedre unnskyldning, bekkenlsning. Som i de to andre svangerskapene var jeg drlig/spiste lite, og vekten raste nedover. Jeg var p mitt tynneste da jeg var 12 uker p vei, og det var god nok grunn til ikke trene. 

    I svangerskapet med Naomi kom jeg over Diastasis Recti, og det var ikke akkuratt vanskelig innse at jeg kom i den kategorien. Nr Naomi ble fdt var jeg derfor veldig forsiktig med hva jeg gjorde, som igjen resulterte i at jeg ikke trente. Jeg ville ikke gjre diastasisen verre, og lot dermed vre trene noe som helst. 

    Diastasis Recti er nr magemusklene ikke vokser sammen igjen etter en gravidtet. Det er vanligst hos kvinner over 35, svangerskap med flerlinger eller etter flerne svangerskap. Dette kan bli verre ved trene magemusklene for raskt eller p feil mte etter en graviditet. 

    S du kan se at jeg fyller to av tre kriterier. Jeg har plass til nesten 3 fingre i mellom mine magemuskler, som gjr at magemusklene "sklir" ut til siden, som fr meg til virke bred, stort midjeml og en mage som fort kan se ut som er 12 eller mer uker p vei. Midt p magen er det alts ingen muskler som "holder" innvollene p plass, annet enn fett og hud, s klart! S det gjr at jeg fr en bulkende mage. N er jeg ikke srlig stor til begynne med, men dette medvirker til at jeg ser strre ut en jeg hadde gjort om magemusklene var p "plass", noe som gjr at finne klr som passer, vanskelig. Passer de rundt lrene, er de for smale rundt magen, og passer de rundt magen blir de store og psete rundt lr og rumpe. 

    S etter mange mneder med tanker om hva jeg burde gjre endte jeg opp med kjpe ett treningskorsett og se om jeg kunne trene dem tilbake. Usikker p hva jeg skulle gjre ble korsettet liggende i skapet, og treningsskoene stende p hylla. Jeg manglet motivasjon, og sofaen var jo bare s god ha nr ungene endelig var i seng. 

    Om jeg bare lot tiden g s ville jeg nok etterhvert finne motivasjonen en eller annen plass. Jeg kunne bare vente p at den skulle banke p dra, og si at diastasisen var borte, s kom deg p crossfit igjen.

    Jeg er som mange andre, obsessed med instagram og alle dens perfekte verdner. Jeg er ogs fryktelig klar over at ens instagram verden ikke er den virkelige verden. Jeg er ikke dum, jeg er en av dem. Om livet bare var s fredfult som instagram bildene mine. Nei, det er det ikke. 

    Etter jeg begynte flge wayofgray p insta for noen r tilbake, s har jeg alltid likt bildene og tekstene hun deler, og hun har snik-inspirert meg siden. Det var bare helt tilfeldig hvilket humr jeg var i sist tirsdag da ett av hennes bilder poppet opp p feeden min, men plutselig stod jeg der. Klar i treningskorsett, treningssko og vannflaska klar. 

    Ja jeg kunne nok bare valgt en random treningsvideo p youtube, og jeg har jo nok vitenskap til vite hva sunn og god mat er, men jeg det var hos henne jeg fant motivasjonen. Hun virket sikker p seg selv, og sine metoder og selv om hun er veldig opptatt av vre sunn, s forstr hun veldig godt hvor godt det er unne seg en sjokolade. 

    For ca. 240,- fikk jeg 4 mneder med treningsrutiner. Her har jeg ftt det bde i skrevet form og videoer hvor du flger alle trinnene. Ogs egen mltids-guide hvor hun har listet opp oppskrifter p bde smoothies, middager og sjokolade! Jeg har ikke vrt s veldig strict med mltids-planen, men har vrt veldig forsiktig med ha mye frukt og grnt i hverdagen, ogs unne meg noe godt i helgene. Denne helgen s feiret jeg og samboeren bursdagen vr i lag, noe som betyr alkohol, pizza, snacks og godteri. Jeg lar meg selv ha helg, men prver holde det "gode" til kveld og ikke over en hel dag eller helg. Jeg holder treningsplanen ogs spiser jeg sunt og godt p dagtid. 

    Jeg var litt skeptisk til kjpe en slik treningsplan ettersom at jeg var redd for at jeg skulle sitte der etter bare noen dager og ikke like det, og fle at jeg har kastet bort penger. Men jeg kan rlig si at etter en uke p programmet er jeg solgt. Jeg har ingen planer om gi opp (enda), og jeg elsker hvor svett og jvlig jeg er etter en kt! 

    Alle har sin mte gjre ting p, og akkuratt n er det dette som passer meg og min hektiske hverdag! 

    Jeg vil anbefale alle om ta en titt inn p bde Sophie's instagramnettside og youtube-kanal.

     

    S selv om jeg bare p en uke har trent 4 dager og latt meg selv bde drikke litt alkohol og spise litt godteri i helga, s m jeg si at jeg ser forskjell. Ikke bare p kroppen, men jeg har mer energi, Jeg gr p do oftere og jeg sover bedre (bortsett fra nr tuppen og lillemor holder det gende hele natta. Da er jeg monster). 

    Se bort fra det trtte trynet mitt - Lillemor holdt det gende i natt!



    Dette er s klart HELT ute av min komfortsone, s dette syntes jeg er ddskleint. Grunnen til at jeg gjr dette er fordi det motiverer MEG til bli en bedre versjon av meg selv. Denne kroppen skal bre meg resten av livet, og jeg kan ikke "gi opp" allerede i en alder av 26 r. Livet har jo s vidt begynt! S for gi meg selv en push, og muligens ogs motivere deg ogs litt, s trr jeg ut av komfortsonen og viser meg, hele meg!

    jeg vil bare f understreket at jeg p ingen mte syntes jeg er overvektig, hverken BMI'en eller noe annet tilsier dette, men jeg var ikke sunn, og det kunne du se og jeg kjenne p kroppen. Vekten min er likegyldig, og for vre rlig s har jeg ikke veid meg p over 1 mned, og har ingen hastverk i veie meg heller. Eller for vr del, kjpe nytt knappe-batteri siden batteriet er tomt! haha. 

    Jeg har lyst bry meg om kroppen min igjen. Gi kroppen min den respekten den trenger og fortjener. Den har tross alt gitt meg de fire flotteste barna i hele (min) verden. FOR en kropp jeg har! N skal den f det den fortjener! det skal gjres skikkelig. Ingen snarveier, ingen kjempe dietter og ingen tull. Kroppen min skal f nok og ikke for lite. Den har levd p for lite alt for lenge. N skal den skjemmes bort med den selv-kjrligheten den trenger <3

  • Publisert: 23.03.2016, 21:48
  • Kategori: Trening
  • 0 kommentarer
  • Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar

    hits