Ann Helen Moen

This sh*t sucks.. What time tomorrow?

  • Publisert: 10.01.2014, 11:15
  • Kategori: Trening
  • I går hadde jeg tidenes tungste workout på Crossfit Centrum. Den svakeste delen av meg er uten tvil armene mine, å i løpet av mine 23 (snart 24) år, har jeg nærmest ALDRI trent armer. Jeg har alltid syntes at det ser så "mannlig" og "kroppsbygger-aktig. I tillegg at jeg alltid har vært veldig svak i armene, å syntes det så dødsteit ut å løfte på et halvt kilo på hver arm, mens jeg puster og peser som en illsint okse. 
    Jeg kom litt tidlig i går, så jeg hadde en god oppvarming, noe som virkelig trengtes etter tirsdagens treningsøkt, å dermed gårsdagens massive gangsperr.

    For de av dere som ikke vet hva crossfit er, så kan jeg skrive litt om hva som er spesielt med det. (info hentet fra crossfitcentrum.no)

    Med konstant variert mener vi at en treningsøkt sjelden er lik. Kropp og sjel utfordres på hver økt, og dette gjør at kroppen alltid får nye utfordringer og vil fortsette å skape resultater, isteden for at man faller inn i en rutine hvor man ikke får den progresjonen man forventer. Dette gir en sterk og allsidig veltrent kropp.

    Vi bruker kun funksjonelle øvelser. Dette betyr at vi gjør øvelser og bevegelser som faller naturlig for kroppen, eller forbedrer naturlige bevegelser som f.eks. å sette seg ned, å løfte noe opp fra bakken, å skyve, å trekke osv. Alle er bevegelser vi som mennesker gjør hele tiden. Det å bli sterkere og mer utholden innen disse naturlige bevegelsene vil gjøre hverdagslige ting lettere, og det vil enkelt kunne føre til økt prestasjon innen alle typer idrett.

    Høy intensitet betyr mer arbeid utført på kortere tid, og øker dermed effekten av treningen. Høy intensitet er veldig positivt for produksjonen av de hormonene i kroppen vår som styrer alt fra forbrenning til muskelvekst, og økning av styrke.

    I går hadde jeg som sagt en ganske lang og god oppvarming. Jeg var der en stund før timen begynte, så da var det bare hive seg i treningstøyet, (ta et sporty bilde og legge ut på instagram,) og begynne å varme opp. Oppvarmingen bestod av: 

    ♥ 500m. row
    ♥ 10 armswings x 4
    ♥ 10 sit-ups 
    ♥ 10 back ext. 
    ♥ 400m. row
    ♥ 10 lunges
    ♥ 10 burpees 
    ♥ 10 push-ups 
    300m. row 

    Så fortsatte jeg selv med: 

    ♥ 50 KB swings (12kg)
    ♥ 200m. run 

    Så hadde vi også oppvarming når timen begynte. Da gjorde vi forskjellige øvelser i grupper som treneren ropte ut. Alt fra sprang, rabbit-jumps, air-squats etc.
    Selve workouten bestod av to oppgaver. Først hadde vi 20-25 min hvor vi skulle:

    ♥ Bench-press 4-6 reps
    ♥ 60 sec break


    ♥ Side-plank 60 sec on each side
    ♥ 60 sec break

    Dette skulle gjøres 4 ganger. Vi var en gruppe på 3 stk, så vi fikk kun gjort det 3 ganger før tiden var gått ut, men veldig god trening. 
    På benkpressen hadde jeg på det meste 30 kg. Ikke serlig mye armmuskler å gå på her desverre! Når minuttene var over var det bare å gjøre seg klar til økten med høy intensitet. 

    12 min AMRAP* (*as many rounds as possible)
    ♥ 10 Dips
    ♥ 10 Burpees
    ♥ 10 Push-ups with arm-release

    Poenger er som dere sikkert ser, å gjøre denne runden, så mange ganger du klarer på 12 min. Å får å si det mildt, så har jeg en del å forbedre meg på. Stakkars armene mine klarte bare 3 runder. Så skal det sies at jeg er i grunnen ganske fornøyd med det for denne gang. For jeg hadde rett å slett ikke mer krefter igjen tilslutt, å endte med å skjelve etter hver enkelte ting jeg gjorde.

    Noen av dere tenker sikkert at dette må være enkelt. Tro om igjen, det er mye vanskeligere enn du tror. Å de av dere som tenker at det ser jævlig ut, så har du rett, men fy for en mestringsfølelse du sitter igjen med. Helt magisk, å for en god trening. Jeg enbefaler ihvertfall crossfit på det sterkeste til alle jeg kjenner. Jeg er ihvertfall sjeleglad for at min kjære tvang meg til å prøve det ut! 

    Spør gjerne om det er noe du lurer på, så svarer jeg så godt jeg kan! (:

  • Publisert: 10.01.2014, 11:15
  • Kategori: Trening
  • 3 kommentarer
  • 3 kommentarer

    19 år og mamma til 2 Prinser

    10.01.2014 kl.11:22

    Flinka mi :D

    Susanne ♥

    10.01.2014 kl.11:30

    For en super flott blogg du har! Ønsker deg en nydelig fredag :) sjekk gjerne ut bloggen min om du får tid :)

    Lise

    12.01.2014 kl.00:42

    Du er så flink! Inspirerte meg til å fra meg på trening i morgen tidlig nå :p du kan legge ut innlegg hvor du viser øvelser eller forklarer med bilder eller noe for dummies som meg , hahah

    Skriv en ny kommentar

    hits